Kinderfysiotherapie

Op de basisschool leren kinderen veel nieuwe vaardigheden. Om deze vaardigheden te beheersen is voldoende motoriek nodig. Wanneer er problemen in de motorische ontwikkeling zijn kan een kinderfysiotherapeut hierbij helpen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld knopen of ritsen dicht doen, kleuren, knippen en leesbaar of snel genoeg schrijven. Maar denk ook aan hinkelen, springen, gooien, snel rennen etc.

Voor kinderen kan het erg belangrijk zijn deze vaardigheden goed te beheersen, zodat dit het leren op school niet in de weg staat. Daarnaast kan het voor kinderen vervelend zijn wanneer ze bepaalde vaardigheden niet goed kunnen en daardoor niet goed mee kunnen komen.
Soms valt je dit als ouder zelf op, maar het kan ook zijn dat de juf of meester het opvalt en het met u bespreekt. Sommige kinderen hebben gewoon wat extra oefening nodig. De kinderfysiotherapeut kan hierbij helpen.

Een kind dat ten gevolge van een ziekte of handicap in zijn bewegen beperkt is, kan leren omgaan met zijn beperkte mogelijkheden en leren op een aangepaste manier optimaal te bewegen.

Voorbeelden waarbij de kinderfysiotherapeut schoolkinderen kan helpen zijn:

• Motorische problemen/achterstand
  • Moeite met fijn-motorische activiteiten zoals: knopen, ritsen, veteren, kralen rijgen, kleuren, knippen etc.
  • DCD
  • Schrijfproblemen/ pijn of kramp bij het schrijven
  • Aangeboren afwijking/ beperkingen
  • Orthopedische of neurologische problemen
  • Kinderen met een syndroom, mentale retardatie
  • Houdingsproblemen
  • Blessures/ pijnklachten;
  • Reumatische aandoeningen
  • Snel moe, of dingen niet lang vol kunnen houden (verminderde conditie/ inspanningsvermogen)
  • Ademhalingsproblemen.

Hoe gaat het in zijn werk?
U kunt uw kind zelf aanmelden wanneer u vragen heeft over de motorische ontwikkeling, of de leerkracht kan aangegeven dat uw kind moeite heeft met de motorische taken op school en u adviseren om contact met de praktijk voor kinderfysiotherapie op te nemen. De eerste keer gaat u samen met uw kind voor een intake naar de praktijk. Daar vindt een uitgebreide screening en onderzoek plaats. Er worden testen afgenomen en zo komen we in samenspraak tot een behandelplan.

Vaak is het zinvol nauw contact met de leerkracht te hebben en deze ook tips en adviezen te geven, aangezien uw kind veel tijd op school doorbrengt. De leerkracht kan er gedurende schooltijd aan meewerken en zo kunnen de taken op school en de behandeling op elkaar afgestemd worden om zo snel mogelijk een optimaal resultaat te behalen. Om die reden werken we ook graag rechtstreeks op scholen.

Kinderoefentherapie wordt vergoed. Kinderoefentherapie valt onder het basispakket van de zorgverzekering. De eerste 18 behandelingen worden automatisch vergoed vanuit het basispakket.

Even voorstellen
Mijn naam is Lara Butter. In 2000 ben ik, samen met Walter Butter, in Oosthuizen de praktijk FysioFit gestart. In 2006 heb ik mijn opleiding kinderfysiotherapie gehaald. Daarbij heb ik de opleiding Sensorische informatieverwerking, hoofdpijn bij kinderen en sportblessures bij kinderen behaald. Ook heb ik veel ervaring met kinderen met Down syndroom. Tevens hebben wij in De Goorn een praktijk gevestigd in het Westfries Sportcentrum.

Heeft u vragen? Dan kunt u bellen naar 06-23637364
Liever mailen? Mail naar
info@fysiofitpraktijk.nl
Meer informatie vindt u op www.fysiofitpraktijk.nl