Kansrijk Edam-Volendam

Algemeen
Alliantie Kansrijk is ontstaan uit een samenwerking tussen het Club- en Buurthuiswerk (CBW) en de Sportkoepel (SK). Beide organisaties bieden diverse soorten activiteiten aan binnen de gemeente Edam-Volendam en streven naar meer overzicht in al deze activiteiten die voor de jeugd en jongeren worden aangeboden. Hierbij zijn er tal van kansrijke mogelijkheden die voor jongeren veelbetekenend kunnen zijn in hun talentontwikkeling. Waar de Sportkoepel veelal binnenschoolse activiteiten aanbiedt, beschikt het CBW juist over tientallen buitenschoolse activiteiten. Door deze beide te bundelen, kunnen alle sportieve en culturele activiteiten binnen de gemeente op een rij gezet worden en kunnen alle jongeren binnen die activiteiten zien waar hun talenten liggen of juist nieuwe hobby's ontdekken.

Samenwerking met scholen en verenigingen
Vanuit Alliantie Kansrijk wordt er veel samengewerkt met alle scholen binnen de gemeente; zowel alle basis- als middelbare scholen. Samen met deze scholen kan worden bekeken welke behoeftes er onder de kinderen en jongeren zijn en kan daarop worden ingespeeld.
Verder is er veel samenwerking met alle (sport)verenigingen, ouders, bedrijven en uiteraard met de jeugd zelf. Zo kan op deze plek alle complete informatie komen met alle activiteiten die al georganiseerd worden en kan er worden kortgesloten waar verdere behoeftes liggen. Door samen te werken met bedrijven, kunnen er ook stageplaatsen worden gecreëerd en ontstaat er de mogelijkheid voor jongeren om zelf een activiteit te organiseren.

Het ontwikkelen van talent
Deze gemeente zit boordevol talent. Wij streven ernaar om het talent in iedereen naar boven te halen en door te ontwikkelen. Of het nu op sportief of op creatief gebied is: wij bieden voor ieder wat wils. Daarom is het ook noodzakelijk om alle soorten activiteiten in kaart te brengen zodat alle mogelijkheden kunnen worden bekeken bij het zoeken van een leuke manier om de tijd door te brengen. Er worden per week tientallen activiteiten georganiseerd met enthousiaste begeleiders die graag helpen bij het ontwikkelen van je sportieve of creatieve talenten. Daar is dus voor iedereen een kans te vinden om de eigen talenten te ontdekken.

Kansen voor iedereen
Deze kansen bieden wij graag aan iedereen: ook aan jongeren of volwassenen die zich door lichamelijke of financiële redenen beperkt voelen om mee te doen aan diverse activiteiten. Aan deze mensen bieden wij graag hulp. Dit kan zijn in de vorm van een mentor die voor extra begeleiding zorgt, of het bieden van financiële hulpmiddelen. We willen iedereen motiveren om de eigen talenten te ontdekken dus daar helpen we graag bij! Als er andere redenen zijn waardoor iemand denkt niet aan een activiteit mee te kunnen doen, doen we er alles aan om hierbij te helpen zodat niemand zich beperkt hoeft te voelen en gewoon mee kan doen.

Leerkrachten aan het woord

"Op de Koningsspil zijn wij altijd met nieuwe ontwikkelingen bezig"

"Zo werken we met chromebooks, leerdoelen en digitale methodes." - juf Ellen